pondelok 9. augusta 2010

Proglas - DCCCLXIII (Demo 2009)


Slovenská undergroundová scéna je plná neobjavených a neznámych kapiel, preto som sa tieto zákutia rozhodol viac preštudovať a ako ďalšiu kapelu, na ktorú som narazil je kapela Proglas. Títo mladí chalani z mesta pod hradom Matúša Čáka Trenčianskeho účinkujú na scéne už dobrých deväť rokov, štýlom hrania by sme ich mohli priblížiť k black/trash metalu. Kapela má doteraz na konte len tri demá Eternal Fight (2003), Oblivion (2004), DCCCLXIII (2009), posledné menované vám priblížim v nasledujúcich riadkoch.

Tak ako aj ostatné počiny, aj demo DCCCLXIII z roku 2009 je vlastným vydaním kapely Proglas, ktorá doteraz nepodpísala zmluvu so žiadnym labelom. Po prvých dvoch demách kapela tento krát vsadila na slovenské texty a musím povedať, že to bol krok vpred a u mňa si tým získali veľké plus. Názov albumu nesie rok, a to nie hociaký, pretože rok 863 je významnou udalosťou v našich dejinách, kedy na naše územie prišli bratia Cyril a Metod. Toľko historickej vsuvky, z čoho nám vyplynie tématika albumu, ktorá pojednáva o slovanskej histórií a ťažkých časoch nášho národa.

Prejdime teraz k hudbe, ktorá je naozaj rozmanitá a je zmesou minimálne dvoch žánrov a tým su black a trash metal. Vo veľkej miere je cítiť melodické gitary a technické vsuvky, ktoré Proglas odlišujú od klasického black metalu. Tu sa dostávame k už spomínanému trashu, ktorý je zastúpený v melodických častiach a solách, ktoré sú produkciou gitaristu Miroslava. Demo nesie spolu šesť piesní a ako prvou je skladba Pogrom, ktorá začína pomalým melodickým tempom, až kým sa nedostane k pasáži, ktorej dominuje basgitarová vyhrávka. To sa však rýchlo zmení a nasleduje obmena za rýchle gitary a veĺmi slušne zvládnuté sólo. Druhá skladba s rovnomenným názvom DCCCLXIII, má energický rýchly a pekný black metalový nástup, čo však zvýrazňuje epické črty tejto skladby (tak ako je samotný názov), je dvojhlas gitaristua basáka, ktorým sa stáva nahrávka zaujímavejšia. Nasledujúca tretia skladba Falanga je technickým vyčíňaním gitary, teraz by som však použil známu vetu, že niekedy je menej viac, a príliš technicky presycovať hudbu niekedy nemusí mať dobrý konečný efekt. Názov Vogastisburg, ďalšej historicky významnej udalosti, nesie v poradí štvrtá skladba. Trash metalový začiatok tejto piesne v podaní melódií a technických prvkov gitár vystrieda stredné tempo blackovej atmosféry doprevádzané hymnickými výkrikmi.

Čo možno zaujme poslucháčov technicky prepracovanejšej hudby a nie ortodoxných black metalistov je výborná práca s gitarou. Vokál sa pohybuje v medziach priemerných, pozitívom spevu je už spomínaný dvojhlas. Piata skladba Večný boj, znova nesúca sa v strednom tempe má melodicko black metalový charakter, postupne však prichádzajú prechody medzi pomalšou pasážou a rýchlou klepačkou v podaní bicích, ktoré znova doprevádza technická gitara. Osobne musím pozmanenať, že technické časti niesu mojou šálkou čaju, preto mi chýbajú agresívnejšie piesne, možno oldschool melódie, ktoré by dodali hudbe väčší ráz. Posledná skladba Brány Lesov Strachu, zaujme najmä prekrikovaním sa vokalistov, čo však chýba tejto piesni, tak ako aj celému albumu je odľahčenie od pretechnizovaných prvkov. Priaznivci melodického black metalu v kombinácií s trashom a technickými gitarami, si určite prijdu na svoje, čo však čakám od Proglasu do budúcna je určite surovejšie poňatie piesní, no hlavne, aby si zachovali svoju tvár.

Hodnotenie: 60%

Napísal: Goryvlad


Bandzone

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára