streda 9. februára 2011

Khors - Return To Abandoned (2011)



Ukrajinská black metalová scéna, by sa v rámci slovanských krajín dala pokojne prirovnať k nórskej. Z Ukrajiny vzišli mnohé z najväčších mien slovanského black metalu a kapela Khors k ním taktiež určite patrí. Khors pôsobí na scéne od roku 2004 a vydané má štyri celé albumy. Nedávno kapele vyšiel nový album Return To Abandoned vydaný zámorským vydavateľstvom Paragon records.

Return To Abandoned zaberá približne 42 minút mystickej hudby, ktorá pojednáva, ako je u skupiny zvykom, znova o vesmíre, pohanstve a mystike. Úvodné intro The Arrival zaberá čisto klávesové časti a plynulo prechádza do druhej Lost Threads. Pieseň je svižná v rýchlom tempe, gitary aj vokál majú veľmi dobrý zvuk, tak isto bicie sú výborne zvládnuté. Skladbu dopĺňajú klávesové časti, znejúce jemne ezotericky ako nočná prechádzka pod hviezdami. Hneď na začiatok táto skladba vyvoláva veľmi dobrý dojem, hudba je až progresívna a v takejto forme album pokračuje ďalej. Tretia skladba Asgard´s Shining sa znova nesie v rýchlom tempe. V hudbe je cítiť vplyv novšej progresívnej tvorby Enslaved. Hudobne je skladba znova prevedená výborne, bicie sem tam dokonca preukazujú náznaky blast-beatov a jediné, čo ku koncu trochu zarazí sú klávesy, ktoré znejú miestami až príliš sci-fi a uberajú trochu hudbe na vážnosti. Ďalšou skladbou na diele je Song of the Void, ktorá sa nesie v pomalšom tempe, klávesy sú na začiatku namiesto predchádzajúcej skladby príjemné a vhodne dopĺňajú ostatné nástroje, neskôr znova nastúpia spomínané kozmické klávesy, ktoré tu plnia akúsi úlohu sóla a aj napriek výhradám sú zahrané naozaj kvalitne. Piata skladba sa nazýva The Fog (...and Grief Still Moans), je pomalšia, no niekedy až príliš prekomplikovaná a absolútne mi nesedí k ostatným skladbám na albume, príde mi trochu ako nepodarený pokus o oživenie albumu. Nasleduje pieseň Mysteries Cosmos, ktorou sa vraciame znova do pôvodného tempa albumu, veľmi dobré sú gitarové melódie no nezaostávajú ani ostatné nástroje a vokál je znamenitý, ako aj na celom albume. Skladba sa uberá taktiež progresívnou cestou, tak ako celé dielo. Siedmu skladbu The Seas Burn of Omnipotence otvárajú živelné bicie doplnené progresívnymi gitarovými linkami a sprevádzajú nás príjemné, ušiam lahodiace melódie. V polovici piesne sa k hudbe pridáva akustická gitara, ktorá je príjemným oživením, skvelo dotvára celkový baladický efekt a je naozaj majstrovský zahraná. Album ukončuje skladba Sacrament of Buyan, v ktorej sa príjemne striedajú rýchlejšie tempá s pomalými gitarovými vyhrávkami. Svoje miesto v piesni majú aj pre album typické klávesy, v tejto skladbe znejúce celkom dobre. Skladba ukončuje album príjemne, zanecháva dobrý dojem, no hodilo by sa nejaké veľkolepejšie ukončenie.

Na záver by som zhrnul dojmy z albumu ako veľmi dobré, povedal by som, že Return to Abandoned zodvihol Khors určite o dosť vyššie k ostatným legendám tohto žánru. Zvuk nástrojov je výborný, gitary, vokál a bicie sú majstrovsky zvládnuté, podobne aj klávesy, pri ktorých mi však občas vadil prehnane gýčový zvuk. Vytkol by som atmosféru, ktorá mi v hudbe chýbala a však pri tejto progresívne ladenej hudbe určite treba uprednostniť technickú stránku hudby pred atmosférou, takže to nie je nejaká katastrofa. Album ako celok zanecháva potešiteľný dojem a zaujímavý je svojou originalitou, pre ktorú ho hodnotím pomerne vysoko v rámci slovanskej black metalovej scény.

Hodnotenie: 80 %

Napísal: Zoreslav

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára