sobota 18. septembra 2010

Behemoth - Bewitching The Pomerania (EP 1997)


Kapela Behemoth patrí do skupiny kapiel, ktoré je tématicky veľmi tažké zaradiť. Samozrejme podla súčasných materiálov by sme mohli poveda5, že títo charizmatický poliaci koketujú so satanizmom, ale nie vždy to tak bolo. Keď sa bližšie pozrieme na diskografický prierez tvorby Behemothu nájdeme tu ranné satanistické začiatky v podobe prvotných demáčov plných otočených krížov a pentagramov. Nič nezvyčajné na rok 1992 a fanaticky náboženskú krajinu ako je Poľsko. Rannú tvorbu Behemothu môžme charakterizovať ako pomalší black metal s jemným nádychom death metalu, každopádne na začiatky deväťdesiatych rokov to nieje nič nezvyčajné. Medzi prvotné materiály z tohto obdobia môžme spomenúť demáče ako The Return of the Northern Moon či ...From the Pagan Vastlands.

Tak ako sa menila situácia v poľskom black metale menila sa aj hudobná a textová orientácia Behemothu. Možno to bolo aj pod vplyvom scény alebo jemného závanu pohanstva zo Severu, že sa i Behemoth začal prikláňať k slovanskému pohanstvu. Možno by Nergal teraz namietal, že satanisti boli odjakživa, no určite mu nebudem odporovať veď na témy synkretizmu v blackmetale sme si už zvykli. Človek sa nenazdá a kapely, ktoré sa dlhé roky profilovali ako satanistické otáčajú svoju tvorbu o 360 stupňov a začínajú inklinovať k pohanstvu. Tématická zmena sa prejavila i v hudbe a po úvodných demáčoch, ktoré som spomínal prichádza dnes už spomínaný debutový album Sventevith (Storming Near the Baltic). Na debutový album nadpriemerná záležitost, ktorá jednoznačne ukazovala budúci hudobný potenciál Nergala. Dovolím si povedat, že Behemoth spolu s Gravelandom boli v tomto období dve najsilnejšie skupiny na poľskej scéne. S vydaním tohto albumu je spojené i radikálne vyhlásenia v ktorom sa Behemoth tituloval už v roku 1995 za kráľa poľskej scény a "vrelým" pozdravom zdravil všetky nové začínajúce kapely. Následne s odstupom ani nie jedného roku prichádza Nergal s EP And the Forests Dream Eternally, ktoré dáva tušit príchod ešte silnejšieho albumu a výborného pokračovateľa pod názvom Gromm. Silné melódie a kvalitnejší zvuk oproti predchádzajúcemu albumu korunujú podľa mojej mienky tento album na najlepší počin poľskej scény roku 1996. Tak ako sa Behemoth obrátil vo svojich začiatok prichádza tématický obrat v nasledujúcich dvoch rokoch a Behemoth začínajú tématicky inklinovať k satanizmu a hudobne začínajú experimentovať s death metalom. To je však éra Behemothu, ktorá mne osobne nič nehovorí a preto sa sústredím na zlomový bod, kedy nastal tento odklon.

Konkrétne ide o EP materiál Bewitching the Pomerania z roku 1997, ktorý predstavuje spojenie starej pohanskej éry Behemothu a novej satanistickej death/black metalovej tvorby Behemothu, ktorú prezentujú do súčastnosti. EP Bewitching the Pomerania bolo vydané na CD v Solistitium Records a obsahuje tri skladby. Úvod EPčka otvára rýchla skladba With Spell ov Inferno (Mefisto). Rýchla agresívna skladba, už od prvých tónov až dokonca servírujúca jedno rýchle tempo za druhým. Gitarový um Nergala je doplnený o klávesové vyhrávky, ktoré vynikajúco dotvárajú celkovú atmosféru skladby. Záver skladby absolútne graduje v Nergalových výkrikoch a klepáku až do konca. Z hľadiska Nergalovho hlasu musím povedať, že si neviem predstaviť lepší vokál do tejto hudby. Cez jeho samotnú zrozumiteľnosť až po špecifické zafarbenie vynikajúco dotvára atmosféru celého Epčka.

Druhá skladba v poradí je Hidden in the Fog, ktorá bola pôvodne vydaná na debutovom albume Sventevith (Storming Near the Baltic). Stredné tempo s výbornými gitarovými výhravkami, doplnená akustickými vsuvkami a klávesmi, ktorými Nergal opäť mierene vytvára vynikajúcu atmosféru, dopĺňajú basové riffy. Celkovo musím vyzdvihnúť samotný zvuk basovej gitary basové linky vo všetkých skladbách, keďže Nergal nepoužíva basu iba ako jeden z vedlajších nástrojov, ale dáva basgitare dostatok priestoru na realizáciu a vyťahuje z každého nástroju maximum.

Poslednou skladbou, ktorá uzatvára toto EP je Sventevith (Storming Near The Baltic), ktorá pôvodne vyšla na EP z roku 1994 And the Forests Dream Eternally. Ostrý a rýchly úvod podobne ako v prvej skladbe, otvára skladbu a presúva ju do stredných temp, ktoré opäť otvára klávesová pasáž. Treba vyzdvihnúť samotné použite kláves, ktoré na celom EP iba dotvárajú špecifickú atmosféru a použité sú iba v konkrétnych pasážach. Skladba Sventevith (Storming Near The Baltic), predstavuje spojenie rýchlosti a agresivity prvej skladby, pomalších pasáží druhej skladby a vynikajúco uzatvára toto EP.

Na záver snáď už len treba povedať, že Bewitching the Pomerania predstavuje pomyselnú bodku za pohanskou érou Behemothu. Komplexnosť a vynikajúce použitie jednotlivých nástrojov na vytvorenie troch výborných skladieb som už spomenul. Čo som však nespomenul je to, že pokiaľ máte radi pagan black metal jednoznačne nemôžete obísť Behemoth.

Hodnotenie: 90 %

Napísal: Blutkrieg

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára