utorok 9. augusta 2011

Rozhovor - Sirin 9.8. 2011



Zdravím Ťa Sturmwolf, ešte stále sám a odhodlane pracuješ na projekte Sirin alebo sa od vydania albumu Moja Otčina niečo zmenilo?

Zdravím Ťa. Od vydania Mojej Otčiny sa toho veľa nezmenilo. Boli tu snahy o živého bubeníka, ale pre určité veci som sa napokon rozhodol ostať na všetko sám. Sirin vznikol ako jednočlenný projekt a taký aj ostane.

Neuvažuješ teda o tom, že by si pozval na nahrávanie hosťa alebo spoluprácu s niekým z U.B.M.R., kedže Sirin je členom tohto zoskupenia v ktorom si členovia medzi sebou pomáhajú?


Uvažovať uvažujem a zatiaľ som aj s jedným dohodnutý na post klávesov, ale ide čiste o výpomoc pri nahrávaní. O inej spolupráci som zatiaľ neuvažoval, ale ani sa jej nebránim.

Uberáme sa smerom k tomu, že plánuješ nahrávať nový album, nemýlim sa? Môžeš nám k nemu povedať niečo bližšie?

Máš pravdu, plánujem a pomaly už aj začínam. Je pravda, že momentálne to trvá dlhšie ako keď som nahrával Moju Otčinu (menej času – viac povinnosti), ale hlavné je, že sa to konečne pohlo.
A čo môže poslucháč očakávať je pestrejšia škála folk nástrojov, gitarových vyhrávok a ak sa podarí aj obmieňajúcimi sa vokálmi. Čoskoro bude k dispozícii na vypočutie promo song, tak to vám asi priblíži bližšie predstavu ako takýto strohý opis. Nechajte sa prekvapiť.

Máš už nejakú predstavu o obsahu albumu? Keď už sme pri tejto téme, sú pre teba dôležité texty? Kde hľadáš inšpiráciu a čo pre teba znamenajú?

Predstavu a aj ako tak koncepciu mam (hrubá kostra). Je pravda, že ešte kým to oblečiem pretečie veľa vody, ale ako sa vraví „pomaly ďalej zájdeš“ (prečo to tak trvá som už uviedol v predchá-dzajúcej otázke - odpovedi).
Texty sú a budú zamerane prevažne na vzťah človek - príroda, rodnoverie a určite sa objavia aj nejaké historické udalosti či mytologické báje - povesti. Z toho sa dá aj čiastočne usúdiť, kde asi hľadám inšpiráciu. Každý text čo napíšem musí pre mňa znamenať to v čo skutočnosti verím, musí mať nie len pekné (nie vždy sa podarí) rýmy, ale aj hlavu a pätu, myšlienku ,ktorá nebude až tak úplne skrytá, aby sa nedala pochopiť a bude mať význam len pre mňa. Musí sa dať odovzdať!

Spomenul si slovanské rodnoverie. Ako v dnešnej dobe vnímaš vieru našich predkov, ktorej dedičstvo nám zanechali, je dôležitá v tvojom živote? Zúčastňuješ sa slovanských sviatkov, či obradov? Pre neznalých či zvedavých, vieš o nejakých spolkoch, občinách, ktoré sa týmto činnostiam venujú? Ako vnímaš ich úlohu v spoločenstve ľudí?

V dnešnej dobe s odkazom našich predkov sa máme možnosť prevažne stretnúť v hudobnej sfére, čo na jednej strane je pekné a užitočné, ale na druhej strane pravým opakom. Prečo je to tak, to rozpisovať nejdem, lebo by som ti tu zabral asi strašne veľa riadkov. Každý asi pochopí, kam som tým smeroval. To je jedna sféra môjho vnímania odkazu našich predkov a tá druhá, je život ako taký. Vnímam to nie ako vracanie sa do minulosti, ale ako čerpanie poznatkov, starých múdrostí a hlavne (ak sa to dá tak nazvať) znovuprebudenie – znovunavrátenie tváre zvykov, ktoré boli a stále tu sú, len kresťania si ich prispôsobili. Obrodenie duchovných hodnôt pre niekoho ukrytých len v prírode, pre niekoho ukrytých ďaleko za našim svetom.
Za posledné roky sa Rodnoverie dostalo do podvedomia veľa ľudí a s tým vznikli aj občiny, ktorých aktivity sledujem a ak je možnosť aj sa zúčastním obradov, či väčších slávností. Sám osobne nepatrím do žiadnej konkrétnej občiny. Najstaršou (aspoň podľa môjho vnímania) je Krug Peruna, a ďalej tu máme Rarach – Krug Peruna, Dažbogovi Vnuci, Svätohaj, a už zaniknutá Paromova Dúbrava. Potom sú tu ešte občianske združenia zaoberajúce sa zvykmi a tradíciami, čo do bojového umenia, kováčstva, spracovania kože a pod.
Ich úlohu vnímam ako poskytnutie priestoru pre obrodu vlastného ducha, tradícií či zvykov. Určite nie ako nejaké cirkusantské vystúpenie z historického krúžku (čo možno pre mnoho mládeže aj je)!!! Práve tieto občiny a občianske združenia sú tu, aby sa zachoval duch nášho slovanského, slovenského rodu a istým spôsobom aj ukázali aká krásna bola naša história, tradície a život našich predkov a ako to je teraz všetko dupané vlastným „národom“!!!


Teraz sme načrtli do tvojho súkromia a do tvojich inšpirácií. Považuješ hudbu, ktorú počúvaš za zdroj inšpirácie? Akú úlohu podľa teba dnes zohráva hudba v roli človeka?

Určite tam je percento ovplyvnenia a inšpirácie, to by som klamal, ak by som napísal, že nie. Už samotné podvedomie to kontroluje. Ale dávam si pozor, aby som sa nenechal pri tvorbe ovplyvniť takou či onakou kapelou. Chcem tvoriť to, čo napĺňa mňa to, čo vystihuje moje pocity, a čo je v súlade s textom, ktorý musí s hudbou tvoriť jednotný celok. Žiaľ, nevyhnem sa tomu, že niekto v mojej tvorbe (či minulej, či tej čo príde) bude počuť takú či onakú kapelu. Dnešná scéna je dosť obsiahla a vytvoriť niečo originálne je lukratívna záležitosť každého začínajúceho hudobníka, či kapely. Preto podľa mňa vznikajú štýly, ktoré už kombinujú to čo pred 10 rokmi by sa nám ani nesnívalo, že pôjde k sebe.
Úloha hudby v roli človeka je u každého jedinca na rôznej vnemovej úrovni. Niekto to berie ako uník z reality, relax, niekto ako inšpiráciu, niekto s tým proste žije a je to pre neho droga. Niekto to používa na propagáciu, niekto len čisto na zábavu a niekto ako prostriedok pre uctenie si hodnôt, tradícii a pod. Takže k tejto časti otázky sa ťažko vyjadruje.

Na albume Moja Otčina je cover skladba od kapely Temnozor, ktorú veľa ľudí nenávidí. Prečo si sa rozhodol práve pre tento cover? Osobne môžem povedať, že z hudby Sirinu cítim východoslovanskú scénu, dáš mi za pravdu?

V časoch, keď som začínal tvoriť hudbu som počúval strašne veľa RAW black metalu a skoro žiaden pagan alebo folk. S odstupom času som začínal spoznávať pagan kapely, a tým aj viac počúvať dané smerovanie black metalu, pričom už sem tam aj nejaký ten folk metal. V tom období prišiel na rad aj Temnozor a keďže song „Werewolf“ mám strašne rád, tak som sa rozhodol spraviť naň cover (aj keď v dnešnej dobe by som to spravil inak a v podstate asi by som ani cover nerobil).
Z hudby Sirinu je počuť to, čo tam človek chce počuť, resp. čo tam chce nájsť či hľadá. Počul som už veľa názorov a až tak odlišných, že jednému by sa rozum zastavil. Je ale dôležité si položiť otázku či hodnotíš „Moju Otčinu“ alebo „Úsvit Slobody“. A tak ako som už vyššie spomínal v mojich začiatkoch som sa dosť rozbehol po tej pagan scéne a  hlavne na východný blok, takže je tam určite v tých koreňoch počuť a cítiť ten vplyv, aj keď nechcene (ako som už spomínal v otázke predtým... to podvedomie si to kontroluje).

Kedže sme sa zastavili aj pri tvojom hudobnom vkuse, nedá sa mi neopýtať, čo hovoríš napríklad na posledný album kapely Arkona - Goi rode, goi!, Nokturnal Mortum - Golos Stali, novú Krodu a posledné počiny Viter? Sleduješ aj slovenskú a českú scénu? Čo si myslíš o týchto dvoch príbuzných scénach, zaujali ťa? Čo hovoríš na novinky odtiaľto?

Tak najprv sa vyjadrím k spomínaným albumom. Arkona ma už asi 2 roky nudí,, ale tak album „Od serdca k nebu“ ma nejaké tie 2 či 3 songy čo si rád pustím. Nokturnal Mortum, ma dosť prekvapil, dlho nič nevydali a zrazu prídu s takýmto albumom. Priznám sa, že som ho počúval asi 2 týždne v kuse, lebo tá atmosféra, to prepojenie jednotlivých nástrojov s black metalom a ich klasickým folkovým postupom, no niečo užastné. Kroda, je teraz v takej zvláštnej situácii, lebo väčšina ľudí ju pozná podľa kombinácie folku a bm a tá nová Kroda (hodnotím len z ukážok z youtube) mi príde už len bm a nechcem predbiehať ani byť prorokom, je to len môj názor, ale tak Eisenslav bude asi čerpať z minulosti a mena Krody. A Viterzgir sa chytil toho, čo mu išlo najlepšie. Skladať hudbu a tak spravil Viter, ktorý sa lahodne počúva len chýba mi tam niekedy tá surovosť, ktorá sa striedala s folk pasážami v Krode.
Našu scénu sledujem len tak sporadicky, lebo na fóra veľmi nechodím a tak o nových kapelách sa dozvedám len z akcii a od ľudí. A to čo tu máme, pozná asi každý, no z tých najzásadnejších by som spomenul Ancestral Volkhves, kapely z UBMR (Karpathia, Concubia Nocte, Igric, ...) Slavigrom, Caedo, Misty Forest, Algor a mladá kapela Blackopathy, ktorá sa stihla už rozpadnúť a znova postaviť na nohy.
Nejakú extra veľkú príbuznosť medzi týmito dvoma scénami nebadám, možno čas od času nejaké vplyvy, ale to je asi tak všetko.

Ľudia hovoria, že scéna je presýtená metalovými koncertmi, ja ich zas nenachádzam toľko, že by som si nevedel vyberať na ktorý pôjdem. Čo si myslíš ty, chodíš na koncerty, ktoré Ťa oslovili a prečo?

Presýtená? To akože naša scéna? Veď tu je raz za pol roka nejaký poriadny koncert a čas od času menšie akcie lokálnych kapiel. Aspoň to, čo si sem tam všimnem. Ale určite žiadne presýtenie. Zase na jednej strane, píšem o scéne ktorú sledujem a tou je pagan a bm, takže ak si niekto robí nejaké death metalove či grindove akcie každý týždeň, to ja zase neviem. A áno, chodievam na koncerty, ak sú peniaze, čas a chuť. A ktoré navštevujem je ľahko si domyslieť vzhľadom na to, že som sa vyjadril k scéne, ktorú sledujem takže Perunica, Mater Slavorum a Noc Besov.

Myslíš si, že má pagan, black, folk metal v našej krajine perspektívu? Sú tu kapely, ktoré môžu zastávať našu scénu a myslíš, že keď skončia tak sa nájdu ich nástupcovia?

Na to, či má perspektívu ja odpovedať neviem. To je treba sa opýtať niekoho čo predáva CD s danou hudobnou tematikou alebo ľudí čo organizujú také koncerty, lebo od toho sa to dá jedine vyčítať. Ja môžem len posúdiť z toho, čo vidím podľa návštevnosti koncertov alebo od novo vznikajúcich kapiel a to ide podľa mňa dole vodou. Môj pesimistický pohľad na vec už naznačuje asi odpoveď na druhú časť otázky, ktorej odpoveď znie jednoducho a stručne, NIE. Možno sa, ale mýlim a možno nie, čas ukáže.

Všimol som si nedávno, že vyšli prvé tričká Sirinu na ktorých je na zadnej strane nápis smerujúci proti kresťanstvu. Myslíš, že v dnešnej dobe je kresťanstvo stále tak silné ako kedysi? Aký je tvoj celkový postoj k tejto viere a všeobecne k trom monoteizmom jedného základu?

Je pravda že vyšli prvé trička SIRIN , kde zadná časť obsahuje kúsok textu zo songu „Víťazná krv“ kvôli ktorému vznikla pre nás (pozn. tričká sú robené pod záštitou ARKONA shop, ktorý aj celý proces tlače a celkovo produkcie a výroby mali na starosti) situácia, keď človek v danej firme odmietol dotlačiť ďalšie kusy lebo text na tričku je v rozpore s jeho vierou. Táto situácia asi hovorí dosť o tom, že stále je tu silné kresťanstvo, aj keď už nie ako bolo pred nie tak dávnymi rokmi. Ja osobne pochádzam z časti Slovenska, kde kresťanstvo stále zohráva silnú rolu ako v politike tak aj v osobnom živote, ale aj tam je už cítiť, že stráca na sile. Aj keď je to oproti iným častiam Slovenska rapídne pomalšie.
Ja vnímam kresťanstvo rôzne a ako, to je na dlhú debatu, aj keď jedna časť vyčnieva a to rozmach kresťanstva v Európe. Prišli, zničili, prinútili a vládli. Hovoria, že prišli učiť novu vieru, prišli učiť pre nich novému poriadku. A čo ak naši predkovia to nechceli.?! Žiaľ, sila moci a meča prehovorila aj toho najzarytejšieho veriaceho v starú vieru. Vybudovali svoje „kráľovstvo“ či svoju „cirkev“ na potokoch krvi a hromadách obetí. Vybudovali ju na strachu obyčajného ľudu o holý život a chamtivosti bohatých. A holý fakt, že všetci Európania – kresťanskí veriaci sa klaňajú neeurópskemu „kráľovi“ je klinec do rakvy pre európske rody. Klinec do rakvy pre všetkých, ktorí sa stali ďalšou ovečkou tohto stáda plného falošnosti, lži, chamtivosti a špiny.


Z tvojich slov cítiť národnú uvedomelosť a lásku k Tvojej otčine, nemáš niekedy pocit, že našu krajinu už nemôžme nazvať našou, pri tom všetkom čo sa tu deje? Na albume "Moja otčina" je pieseň Naša budúcnosť, ako teda vidíš našu budúcnosť?

A čo sa tu deje? Čim naša krajina stráca status „NAŠA“ ? Ak mieriš na politiku, tak pokiaľ „MY“ Slováci nebudeme schopní zjednotiť sa pre vyššie ciele, pre dobro nášho národa, našej histórie a našej kultúry, tak to slovo naše ostane už len v našich srdciach, mysliach ale nie v politickom živote. Nie som prorok a ani jasnovidec a nedokážem a ani radšej nechcem si predstaviť čo by bolo o 50 rokov, ale každý racionálne zmýšľajúci človek vidí, že niečo tu nie je v poriadku a, že piliere nášho chrámu pomaly praskajú a my nerobíme preto nič, aby sme ich spevnili. Skôr naopak.
Ďalší aspekt je mládež. Drvivá väčšina mládeže nejaví záujem o svoju krajinu, svoju históriu, národ či kultúru. Sú kŕmení konzumnou vlnou západu a pekne jedia z trblietajúcej sa misky pseudo-hodnôt sociálneho života. Česť a Sláva tím, čo sa vybrali inou cestou a sú hrdí, kým sú a vážia si svojich predkov, ich činy za to, že teraz môžeme čítať písať a žiť po slovensky.
K budúcnosti sa už veľmi vyjadrovať nemusím, vzhľadom k predchádzajúcim riadkom. Ale len chcem ešte podotknúť, že ak sa nevzchopíme a budeme naďalej krčiť ramenami nad dianím sa v našej zemi, už možno žiadne naša zem, či naša budúcnosť nebude.

Prejdime naspäť k hudbe. Považuješ za dôležité názory kapely, ktorú počúvaš? Poprípade to o čom spievajú? Narážam na výroky typu "Neviem o čom spievajú, ale hudba je dobrá", "Je mi jedno aké má názory kapela, ale hrajú dobrú hudbu."

Tak sú kapely ktoré hudbu používajú na prezentáciu svojich myšlienok, nálad, svetonázoru a sú kapely, ktoré robia len hudbu a text je vlastne len neoddeliteľnou súčasťou tej hudby a vcelku bez významu. Ta druhá skupina je jasné, že ma nezaujíma o čom spievajú a také kapely ak sa priznám ani nepočúvam. Ta prvá skupina, to je už o niečom inom. Ak sa mi dostane do rúk nejaká nová (nemusí byť vždy nová) kapela a zaujme ma ich hudba, tak sa snažím o nich zistiť čo najviac, najlepšie ak majú aj uverejnené texty. Takže áno, zaujíma ma o čom spievajú. A tie výroky, no... väčšinou som sa s nimi stretol u ľudí, čo vlastne ani nemajú svoj názor a sú len prostými konzumentmi.

Čo by si nám na záver povedal o najbližších krokoch Sirinu, pracuješ na albume, neplánuješ aj live vystúpenie Sirinu s pozvanými hudobníkmi?

Práce na albume sa už začali a snáď čoskoro sa podarí aj vypustiť von nejaký promo song, nech trocha ochutíme ten čas čakania na nový album.
Live vystúpenie je dosť komplikovane zosnovať, aj keď už dlhšiu dobu sa pohrávam s tou myšlienkou, ale tak čas ukáže. Najprv chcem dokončiť album a potom sa budem venovať možnosti Live vystúpenia, aj keď čo nie je, môže byť.

Ďakujem ti Sturmwolf za tvoj čas a za rozhovor, prajem Ti nech sa album vydarí a čoskoro sa uvidíme na nejakej akcii! Nech znejú posledné slová od teba...

Ja ďakujem za priaznivé priania, slová, záujem a priestor v Tvojom webzine a nech sa darí ako so zinom tak aj v osobnom živote. SLÁVA RODU!

bandzone.cz/sirin

Napísal: Goryvlad

1 komentár: