nedeľa 19. septembra 2010

Ancestral Volkhves - Son O Iriyi (2004)




Svidníčanov Ancestral Volkhves dnes už na Slovensku pozná takmer každý fanúšík black metalu. Jedna z najkvalitnejších kapiel našej scény si svoje postavenie musela tvrdo vydobiť, čo je však ešte vzácnejšie je fakt, že si Ancestral Volkhves zanechali svoju tvár a hrajú to, čo im tak skvelo šľape. Na scéne domácej i zahraničnej sa zviditeľnili hlavne posledným albumom Perun Do Vas!!!, ktorý valcoval v recenziách vyše deväťdesiat precentné hodnotenia. Poďme sa však pozrieť na staršiu tvorbu, kedy mnohí ľudia ešte o Ancestral ani nechýrovali.

V roku 2004 vydali svoj debutový album s názvom Son O Iriyi pod slovenským vydavateľstvom Krv records, dnešný Forensick music. Obálku albumu tvorí vyobrazenie slovanského všeboha Svaroga, ktorý žiari na okolitý les. Niekoľko stranový booklet zdobia kresby s výjavmi slovanskej mytológie od ruských maliarov ako Boris Olshanskiy, Viktor Vesnetsov, Klimenko a Panasenko. Son O Iriyi nám ponúka trištvrte hodiny v podobe ôsmich skladieb nekompromisného black metalu so zostavou: Černorog – vokály, Gamayun – gitara, Fras – gitara, Gonzul – basa, Dod – bicie. Tématika albumu je jasná už od samotného začiatku, takže slovanské rodnoverie je ústredným motívom skladieb na tejto doske. Piesne sú písané v slovenskom i anglickom jazyku a ich tvorcom je vokalista Černorog.

Hudba Ancestral Volkhves získala hneď zo začiatku svoju vlastnú tvár, uberali sa svojím cieľom a tým dosiahli akejsi originality, pretože ich hudbu nedokážem prirovnať k žiadnej kapele, ktorú poznám. Mnou recenzovaný album je debutom, takže je tam cítiť určité zvukové nedostatky či piesne nedotiahnuté do konca, no cesta ktorou sa vybrali je určite plná prekvapení.

Son O Iriyi začína úvodnou piesňou XXX Existence XXX, ktorá začína silnými melodickými riffmi a technicky veľmi zdatnými bicími. Celá pieseň sa nesie abstraktnou lyrikou, ktorú napísal spevák Černorog. Druhá skladba Silence At The End Of Labyrinth, začína priam death metalovo čo umocnil aj growling, ktorý v zápätí vystrieda klasický black metalový škrekot. Následne však prichádza poriadna sypačka a dookola opakujúce sa gitarové riffy, ktoré aj napriek slabšiemu zvuku nesú výbornú atmosféru. Tretia v poradí je pieseň Svantovit-Perun, ktorá je určite jednou z najsilnejších tohto albumu. Začiatok prichádza v priam folkovo znejúcej vyhrávke gitary, ktorá sa niekoľkokrát zopakuje, po čom nasleduje vskutku zaujímavý a chytľavý riff, ktorý sprevádza celú pieseň. Skladba Of Steel And Pain sa vyznačuje striedaním vokálov medzi growlom a škrekom, občas mi však príde tento vokál nevyzretý, akoby ešte čakal, kedy dosiahne vrchol svojich možností. Hudobné prevedenie piesní je zaujímavé, v istých pasážach nezáživné a v ďalších zase zaujímavé. Na albume sa vystrieda niekoľko výborných momentov, ako príklad uvediem pieseň Thus Speak To Gamayun, ktorá sa nesie v pomalom, priam mayhemovskom tempe. Melodická, pomalá pieseň s dobre nafrázovanými vokálmi je pestrým momentom dosky.

Jednoznačne najlepším a najchytľavejším je predposledný song Gromoverzhcu – Bogu Perunu. Melodické a jednoduché riffy v stredne rýchlom tempe vás prinútia poklepkávať si nohou do rytmu. Zaujímavé je prevedenie vokálu ako klasický škrek a pasáže dopĺňané hovoreným slovom. Na slavu bogu našemu! Album uzatvára skladba V Cárstve Môjho Sna, ktorá je minutážov najkratšia a nesie sa v pomalom tempe, kde hlavnú melódiu nesie gitarová vyhrávka.

Album Son O Iriyi je teda pomerne úspešným začiatkom Ancestral Volkhves. V piesňach cítiť originalitu a kreativitu no v niektorých častiach sa hudobníci len hľadali, kým sa konečne dostanú ku skutočným peckám ako sú Gromoverzhcu. Lyrika vyznie úprimne, nestavia na žiadnom trende, často tu nájdeme i abstraktné témy, ktoré potrebujú i zamyslenie. Tento počin má v sebe veľa potenciálu a nachádza sa na ňom niekoľko veľmi silných skladieb, ktoré sú len predzvesťou nadchádzajúcej tvorby tejto black metalovej kapely a v roku 2004 sme už mohli tušiť čo nás bude čakať o štyri roky neskôr..

Hodnotenie: 70 %

Napísal: Goryvlad

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára