pondelok 21. marca 2011

Rozhovor - Bialy Vitez 21.3. 2011


Po úspešnom koncerte Perunica Fest V. v Nitre, kde sa predstavila aj poľská kapela Bialy Vitez, sme sa rozhodli požiadať Bialy Vitez o rozhovor. Na otázky nám ochotne odpovedal Wojmir.

Zdravím Wojmir, v prvom rade by som Ti chcel poďakovať za nitriansky koncert Białeho Viteźu z poslednej Perunice. Povedal by som, že vystúpenie Vašej kapely bolo skutočným úspechom, ak zoberieme do úvahy, že ste boli doteraz na Slovensku relatívne neznámi a myslím, že Biały Viteź si tu získal niekoľko nových fanúšikov. Aké sú Tvoje dojmy z tohto koncertu? Aké rozdiely by si videl medzi týmto koncertom a predchádzajúcim, ktorý ste odohrali vo Varšave?

Slava! Rozhodne musíme zaradiť Perunica Fest V. medzi úspešné podujatia. Ako spomínaš, aj keď sme predtým na Slovensku neboli známi publikum nás prijalo vrelo. Na Perunici sme odohrali trošku dlhší koncert ako vo Varšave, aj keď nie taký dlhý, ako by sme si želali. Nanešťastie sme si dohodli len päť skúšok s bubeníkom a Mscislaw s ním hral prvýkrát až na Slovensku. Veľmi dobrý zvuk a akustika na koncerte v Nitre robili veľké rozdiely.

Plánujete teraz nejaké ďalšie koncerty?

Máme v pláne vystúpiť v Českej republike ôsmeho a deviateho júla na brneneckom Hell Fast Attacku. Máme aj plány na ďalšie koncerty v Poľsku, no zatiaľ nič konkrétne.

Doteraz Biały Viteź vydal jedno demo Kiedy Wiatr Rozwieje Prochy na Eastside productions, limitovaný na počet 150 kusov. Ako by si tento materiál predstavil našim čitateľom? Čo hovoríš na spoluprácu s Eastside productions a má Biały Viteź momentálne v pláne nahranie ďalšieho materiálu?

Kiedy Wiatr Rozwieje Prochy” je krátkou ukážkou nášho potenciálu, ktorá ukazuje, čo možno od BV v budúcnosti očakávať. Nedávno sme nahrávali materiál na split CD, ktoré by sa malo objaviť na pomedzí jari a leta tohto roku v EASTSIDE. Na našej časti sa objaví päť nových kompozícií vrátane niektorých prezentovaných na Perunica Fest v Nitre. Vychádzame dobre s EASTSIDE takže o nejakých problémoch či zdieraní hovoriť nemôžeme.


Na Kiedy Wiatr Rozwieje Prochy bolo použitých niekoľko tradičných ľudových nástrojov. Nahrali ste ich sami, alebo máte niekoho, kto Vám ich nahráva?

Je to prirodzený proces. Ako som si kúpil prvý tradičný nástroj a naučil sa na ňom hrať potom prišli na rad ďalšie. Máme v pláne do našej hudby zaradiť viac nástrojov, no problémom sú peniaze a nedostatok času potrebných na zvládnutie hry na nich.

Ako ste si našli cestu k týmto nástrojom. Hrali ste na nich už predtým alebo to prišlo ako prirodzená súčasť procesu, keďže hráte hudbu spojenú s dávnymi časmi?

Všetky folkové nástroje boli nahraté mnou. Na nový materiál sme pridali niekoľko nových nástrojov a Skogen si na nich tiež zahral.

Wojmir, podľa informácií na internete je Biały Viteź pokračovaním Tvojej predchádzajúcej kapely zvanej Archandrja. Je táto informácia pravdivá, a ako sa Biały Viteź odlišuje od tejto pôvodnej kapely?

Keď sa projekt Archandrja rozpadol, rozhodol som sa zmeniť meno na Bialy Vitez a pokračovať v práci. Aj keď zaneprázdnený inými projektmi našiel som si čas na komponovanie tvorby v štýle Archandrja aj keď s pridanými folkovými inštrumentmi. Keď sa BV transformoval z jednočlenného projektu na skupinu prevzal dedičstvo Archandrije. Kapely zdieľajú tému textov, aj keď si Bialy Vitez vyvinul vlastný štýl.

Niektorí hudobníci z projektu Biały Viteź pôsobia aj v ďalších zoskupeniach, môžeš nám povedať o nich viac?

Áno, Mścislaw hrá vo viacerých kapelách: Deivos, Ulcer, Blaze of Perdition, Abusiveness, Pripegal a mnohých ďalších. Skogen má vlastný rovnomenný projekt, Ciemnosći a so mnou pracuje na projekte Woods of the North a s bývalým členom BV Wojborom v kapele Wilk. Myslím, že to by ešte nebolo všetko.

Aké sú Vaše hlavné hudobné inšpirácie (metalové aj nemetalové) pri tvorení hudby pre Biały Viteź? Ako skladáte hudbu – podieľa sa na tom celá skupina alebo máte jedného hlavného skladateľa?

Každý člen BV má vlastnú inšpiráciu, ktoré sú nejako zmiešavané dokopy. Myslím si, že hudba BV môže byť rozdelená do dvoch častí: metal a folk. Prvá časť je inšpirovaná hlavne dobrým true old Black Metalom, ktorého hudba má pozoruhodnú atmosféru a texty obsahujú hlbší odkaz. Inšpirovaná Black Metalom stvoreným nápadom a nie ziskuchtivosťou alebo módnou vlnou. Druhý zdroj inšpirácie vychádza zo slovanského folklóru a klímy dávnych čias ktorá je našou súčasťou.


Odohrali ste dva koncerty s kultovou poľskou formáciou North. Existuje medzi Vašimi dvoma kapelami nejaká spolupráca? Ste v kontakte s inými kapelami? Tvoj názor na dnešnú metalovú scénu v Poľsku a nejaké obľúbené tamojšie kapely.

Je len náhoda, že sme prvé dva koncerty odohrali spolu s North, aj keď je pravda, že ich poznáme už roky. Medzi našimi priateľmi sú tiež ľudia zo ABUSIVENESS, GRAVELAND, SALTUS, GONTYNA KRY, IUVENES či WOJNAR. Myslím si, že hudobná scéna v mojej krajine je dobrá, aj keď nová vlna Black Metalu mi nie je pochuti. To je dôvod, prečo preferujem návrat k starým časom, kedy bola scéna naozaj silná.

Texty kapely sú postavené na patriotizme a slovanskom pohanstve. Dnes je dosť veľa kapiel textovo stavajúcich na podobných témach, ale väčšina z nich nejde do hĺbky. Aký je Tvoj názor na to, považuješ sa za „pohana“? Máte nejaké spojenie s niektorou rodnovereckých organizácií v Poľsku? Ak áno aké sú Tvoje názory na Rodnú vieru a jej minulosť, prítomnosť a budúcnosť?

Nanešťastie existovalo a existuje množstvo takýchto kapiel podobne ako sráčov, čo ukradnú hudbu a zverejnia ich v mp3 formáte na internete. Používanie pohanstva na propagáciu účelov vo mne evokuje len negatívne pocity. Sám seba opisujem ako pohana. Texty pre Bialy Vitez sú pravé a úprimné. Neviem si predstaviť tvorbu hudby bez unikátnej správy obsiahnutej v textoch. Pokiaľ ide o pohanské organizácie v Poľsku najhlavnejšie sú “Rodzima Wiara” a “Słowiańska Wiara”. Avšak nie som členom ani jednej z nich a všetky sviatky trávim v kruhu priateľov.

V Poľsku je množstvo zaujímavých miest spojených so slovanským historickým dedičstvom ako Wolin. Môžeš nám povedať niečo viac o ňom alebo iných s históriou či duchovnom spojených miestach vo Vašej krajine?

Jedným z najdôležitejších miest je hora Śleża v Sobótke pri Wroclawi. Je to starodávne miesto s kamennými kruhmi a kamenným chrámom. Tam, kde stál kedysi chrám, je dnes starý kostol. To je typické pre stredoveké kresťanstvo - zničiť chrám a na jeho ruinách postaviť iný s krížom. Preto je dnes ťažké nájsť v Poľsku nejaké pohanské miesta. Vtedajší Poliaci bojovali s novou vierou, preto kresťania ničia našu kultúru a bojujú proti pohanstvu už 800 rokov. Ďalším významným miestom je Biskupin. Je to pevnosť z doby železnej nachádzajúca sa na severe stredného Poľska. Potom je to Wolinský ostrov, známy v severských ságach ako Jomsborg. Poľsko má množstvo mystických miest skrytých v srdci lesov, no ak nemáte vedomosti a pohanského ducha v srdci, nikdy ich nebudete môcť vidieť.

Ďakujeme za interview a zaujímavé názory, posledné slová sú na Tebe.

Vďaka za zaujímavé otázky. Taktiež by som rád poďakoval aj slovenskému publiku z Nitry za vrelé privítanie v ich domovine a za záujem o našu prácu, ktorá ako dúfam zažne starodávny plameň v srdciach nosiacich hrdosť a slávu slovanských krajov.

Napísal: Draconis, Goryvlad (doplnil)
Výpomoc s prekladom: Azog

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára