nedeľa 21. novembra 2010

Dark Essence Tour 2010


Nórska štvorka v Trnave (Taake, Helheim, Vulture Industries, Sulphur, Silva Nigra, Panychida).

Je už tomu nejaký ten piatok, čo sa začiatkom novembra ocitla na zastávke v rámci turné Dark Essence Tour v Trnave štvorka nórskych blackmetalových kapiel na čele s dvoma bergenskými legendami Taake a Helheim. Takže prišiel čas napísať tento report, kým z celého koncertu v pamäti nezostane len pár blednúcich útržkov.

Na svoju hanbu musím priznať, že som sa počas setu prvých dvoch predkapiel zo susedných Čiech (Panychida, Silva Nigra) venoval viac socializácii pri barovom pulte než samotnej hudbe, takže sa zmôžem len na pár postrehov. Všetko sa začalo načas, obe kapely sa predstavili v dobrom svetle a zvuk bol oproti mojim predošlým trnavským koncertným zážitkom dosť kvalitný. No už vtedy bolo jasné, že návštevnosť tohto koncertu bude patriť k tým najnižším na turné a snaha i schopnosti hudobníkov tak vyšli nazmar, čo je vzhľadom na predvedenú úroveň škoda.

Ako prví z Nórov sa predstavili black/deathmetalisti Sulphur, kapela doteraz pre mňa známa len menom. Keď som sa s ich tvorbou zoznamoval zbežne na internete, prišli mi ako štandardne prevedený moderný black/death, no v Trnave podali svoj set zložený predovšetkým z piesní z novšieho albumu Thorns in existence (ako som sa po koncerte poučil) s obdivuhodným  nasadením a technikou. Môžem povedať, že koncertným výkonom zaujali nielen značnú časť dovtedy nie príliš nezaujatého publika, ale aj mňa.

Po Sulphure a technickými problémami vynútenej prestávke nasledovalo avantgardnejšie ladené Vulture Industries, kde znova vystúpili aj dvaja hudobníci z vyššie menovanej kapely. Osobne si celkovo nepotrpím na blackmetalovú „avantgardu“ a s výnimkou Arcturusu sa jej veľkým oblúkom vyhýbam, nie je teda prekvapením, že ma Vulture Industries nijak zvlášť neoslovili. Minimálne časť obecenstva sa však celkom bavila, takže niečo na tejto kapele asi bolo. Možno traky...

Nasledoval Helheim, ktorý priniesol hudbu z iného a pre mňa oveľa stráviteľnejšieho súdka. Kapela je mi známa predovšetkým z ich debutového Jormundgand (z ktorého odznela titulná pieseň), popri albumoch Enslavedu jedného zo základných stavebných kameňov vikingského blacku. V železných košeliach a pred plátnom s projekciou plnou drakarov a epických výjavov rozpútali skutočnú smršť.  Nasadenie a hudobnícke výkony boli obdivuhodné, zvlášť by som chcel vyzdvihnúť Hrymrovu artilériu. Vrcholom ich vystúpenia bol príchod Hoesta, ktorý hosťoval na pódiu počas piesne Dualitat og Ulver v dlhom tmavom plášti a s kapucňou zahaľujúcou tvár ako samotný Ódin. V čase, keď Enslaved sú len odleskom svojej hynúcej slávy, si Helheim zaslúžia pozornosť a podporu undergroundu. Pre mňa bolo ich vystúpenia vrcholom štvrtkového večera

Na záver večera nasledovala hlavná hviezda programu, hmla z Bergenu nesúca ducha pravého nórskeho black metalu, Taake. Päťka na pódiu na čele s frontmanom Hoestom predviedla pôsobivé divadlo a napriek divákmi nezaregistrovateľnými problémami s odposluchmi sa preriedenému davu predviedli vo veľmi dobrom svetle. Zazneli predovšetkým piesne z aktuálneho albumu, ale aj piesne z Hordalands Doedskvad a Voldekt z EP s titulom Nekro. Na Nattestid Ser Porten Vid nedošlo, keďže ako deus ex machina vystúpil jeden z organizátorov a celý koncert uzavrel.

Aby som večer zhrnu,  po stránke hudobného obsadenia, ale aj zvuku išlo o jeden z najlepších koncertov, ktoré sme mohli na Slovensku zhliadnuť. Teda aspoň tí z nás, čo prišli. Štvrtok-neštvrtok, 75 ľudí je možno trochu málo na kapely, ktoré by aspoň podľa rečí a internetových debát chcel vidieť päťnásobok, ale keďže je tiež kríza rozumiem, že väčšina ľudí dá prednosť namiesto zaplatenia 15 eur za vstupenku na koncert tomu, aby ich vygrcali v sobotu večer cez nos. Tiež by som chcel pozdraviť všetkých amatérskych fotografov a kameramanov, pretože vďaka ich zúrivému nasadeniu som sa chvíľami cítil viac ako na besiedke v materskej škôlke než na blackovom koncerte. Ale aj to je spôsob ako si užiť koncert, proti gustu žiaden dišputát. Tak možno nabudúce, ak Ravena alebo iného nadšenca vôbec napadne zorganizovať ďalší koncert pre pár tuctov zúčastnených.

Napísal: Draconis

12 komentárov:

  1. Som rad ze nas fotografov mate radi;) A ja robim tak rad zle ludom:)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. A este mi neda, amatersky znie tak krasne:) Dufam ze pokecame niekedy;)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mozem? Vravim, same dobre veci ma dnes stretaju.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Som rad, ale pochybujem, ze tu niekoho zaujima, ako sa mas. Nie si na zoznamke

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Myslis ze rovnako ako tvoje pocity detskej besiedky? Navazat sa do ludi ktori si robia svoju pracu, no jo si frajer.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Nepopieram, ze Tvoja egodrama bola zabavna, ale je to hlavne Tvoj problem, ak si sa s niecim v clanku identifikoval a nevies sa s tym vyrovnat. Prepac, ja nie som Tvoj psycholog, aby som riesil Tvoje nezmyselne komplexy. Za redakciu Besu Ti vsak dakujem za bezplatnu reklamu a dalej ved proti mne Tvoju kriziacku vypravu na FB a ostatnych socialnych sietach, kde sa vyskytujes. Vela stastia.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ty dalej pustaj do reportov svoje subjektivne narazky, isto posunu cely tento nazorovo az prilis jednostranny blog dalej:) Najma si treba uvedomit co ma a co nie vyznam plieskat do vetra na nete. Verim ze sa streteme, nech si mozeme nazory pozdielat osobne:)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Iste Ti nebudem posielat svoje clanky na schvalenie kamarade, tak sa ukludni, utri si slzicky a chod si fotit klaunov do cirkusu... A nezabudni sa pritom citit ako moralny hrdina, to je tak blackmetalove...., hehehehehe

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Na blackemtalove sa tu hras ty, nie ja. Debat koncim, i ked mi je to kusok luto lebo je asi jediny na tomto webe, pretoze uz nema nijaky vyznam. Bez urazat inych. Zelam v tom vela stastia pane:)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Ak ti vadí naša názorová jednostrannosť, aj keď neviem kde si sa ju dočítal, tak mi to žily netrhá, no ty sám si sa označil v tej reportáži, takže tu nieto čo riešiť.

    OdpovedaťOdstrániť