pondelok 7. februára 2011

Algor - Promo (Demo 2010)


Po debutovom albume Úder Pohanského Hnevu (2003) a o dva roky neskôr po split albume s kapelami Korium a Hromovlad sa akoby pod kapelou Algor zľahla zem. Žiadne koncerty, žiadne interview ba ani známka o aktivite kapely. Dlhé roky sa čakalo, či sa vôbec dá Algor ešte dokopy a či vydajú nejaký materiál. Rok 2010 bol obrovským prekvapením a akýmsi zlomom kedy sa uskutočnil návrat kapely, pričom vystúpili na koncerte Mater Slavorum 3 a našej redakcii sa podarilo urobiť rozhovor s Aldaronom. Na koncerte hrali nové piesne, ktoré prekvapili takmer každého a aby som sa teda dostal k veci, tak práve tieto piesne sa mi dostali do rúk (či uší) v podobe proma na recenzovanie.

Tento mini-album, určený len pre labely sa skladá z troch piesni a každá z nich má minutážou niečo cez päť minút. Kedže je promo určené pre labely, je jasné, že kapela hľadá niekoho, kto by tento album vydal a nahrávka je takzvaným vlastným vydaním kapely samotnej.

Prejdime však k hudbe, pretože ten kto by čakal Algor, taký ako sme ho poznali na debutovom albume bude veľmi prekvapený zmenou po hudobnej i po textovej stránke. Agresívne texty protikresťanského typu sa vytratili a nahradili ich filozofické úvahy, príroda a spiritualita.
A čo samotná hudobná stránka? Musím sa priznať, že prvý krát som tieto piesne počul na koncerte, kde ma fakt prekvapili, no povedal som si, že toto bude na viacero vypočutí. Tak som učinil aj teraz a konštatujem, že agresívna stránka Algoru mi trochu aj chýba. Úderný a chladný black metal sa vytratil a nahradila ho nová podoba atmosferického black metalu miestami smerujúceho až k rocku, či post rocku. Atmosféru dotvárajú klávesy, ktoré sú prítomné vo všetkých troch skladbách, niekedy pripomínajúce zasnenú atmosféru. Prvá skladba V Krajine Živicových Sĺz začína ako klávesové intro so zvukom vŕzgajúceho dreva, čo mi veľmi evokuje živé stromy z niektorých slovenských rozprávok. Intro však postupne utíchne a prvá skladba sa mení na rýchly black metalový nástup, v ktorom človek spoznáva Algor najmä vďaka bicím a vokálu Aldarona, ktorý je sprevádzaný ozvenou. Pieseň V Krajine Živicových Sĺz je asi jediná rýchla skladba z proma s mierne agresívnym nádychom, ktorý sa stráca v pomalých pasážach a gitarových vyhrávkach. Druhá skladba s názvom Lesovik, začína rýchlym úvodom, ktorý je znova pretkaný pomalými pasážami a klávesovými motívmi. Melódia u Lesovika mi tentokrát príde mierne dotieravá, istý čas som ju nedostal z hlavy, čo mi mierne prekážalo. Posledná pieseň na tejto nahrávke je menovaná Za Onoho Času, ktorá je podľa mojej mienky najväčším odklonom od prechádzajúcej tvorby Algoru. Pieseň sa nesie v pomalom tempe gitarových vyhrávok a atmosfére pochmúrnych post-rockových nálad. Je to však zároveň aj najlepšie zapamätateľná pieseň a nemá tak dotieravú melódiu narozdiel od Lesovika.

Ak by som mal zhodnotiť zvuk, tak zoberiem v úvahu, že sa nejedná o plnohodnotnú nahrávku určenú na posluch verejnosti a je to v medziach priemeru, no na výslednej podobe by mal byť zvuk najmenej o 100% lepší aby sa dosiahlo očakávaného výsledku.
Keď zhrniem celú nahrávku, príde mi ako by som počúval miestami novú kapelu ladenú viac do pochmúrnej atmosféry z ktorej autor vydoloval maximum. Promo je kľudnejšie najmä vďaka pomalým častiam medzi piesňami a klávesovým doprovodom. Čo je však charakteristické pre Algor je vokál, gitarové vyhrávky a bicie, ktoré ostali, ale ako som už niekoľko krát zdôraznil je to veľká zmena od predchádzajúcej tvorby a fanúšikom starého Algoru bude trvať kým si zvyknú na ten nový pretože kapela vyrástla z corpse-paintu a miestami by som povedal, že aj z black metalu ako takého. Je už len na vás, či sa vám bude páčiť.

Hodnotenie: 70%

Napísal: Goryvlad

1 komentár: