nedeľa 6. marca 2011

Irminsul - Irminsul (2010)


V roku 2010 vyšiel pod nemeckým vydavateľstvom Purity Through Fire debutový album švédskych folk metalistov Irminsul. Priznám sa, že kým som toto CD nedržal v ruke, nemal som s touto kapelou nikdy predtým dočinenia. Pevne som dúfal, že nebudem počuť, niečo čo tu bolo už aspoň tisíc krát v podaní iných folk metalových zoskupení.

Ako prvý ma zaujal pekne prevedený obal a celý booklet CD na ktorom si dala kapela záležať. Pôsobí svojským dojmom, no vo vnútri nájdeme fotky nádhernej švédskej prírody. Ako malú zaujímavosť celého albumu by som uviedol, že všetky skladby majú jednoslovný názov.

Konečne sa dostávame k hudbe, ktorú som naozaj od Irminsul nečakal. V prvom rade by som odhadoval, že budem počúvať štyridsať minút folk metalu kombinovaného s black metalom. Zmýlil som sa, pretože od úvodného intra som začínal tušiť, že sa bude jednať o veľmi energickú nahrávku s epickým charakterom. Druhá skladba Urberg na mňa pôsobila vážne rôznorodým dojmom kombinácie mnohých metalových žánrov od pagan metalu, až k vodám power metalu s harshovým vokálom. Výborným prekvapením je využitie čistých vokálov, ktoré dodávajú hudbe ten správny šmrnc.

Celý album je postavený na epickom charaktery aranžmá, ľudových nástrojov a klávesov čo môže byť veľkým mínusom, pretože zaostávajú gitary. To však nemení nič na tom, že sa Irminsul skvele počúva a hudba vám priam lezie pod kožu o čom svedčí aj štvrtá skladba Midvinterblot, v ktorej sú veľmi efektne využité vysoko postavené ženské vokály. Niekto by si pod tým predstavil, že to bude znieť operne, no práve naopak, dodáva to hudbe severský nádych. Folklór, o ktorom títo Švédi spievajú sa nezaprie pri gitarových clean pasážach, ale v hudbe však dominujú sóla a klávesový doprovod. Siedma skladba Vakaren nesie so sebou nádherné posolstvo Švédska, no i keď skladbám v ich rodnom jazyku nerozumiem, viem si predstaviť severský ľudový odkaz a nádhernú krajinu ihličňanov. Presne toto vo mne evokuje táto skladba, jednu veľkú prechádzku Švédskom. Niektoré skladby sa nesú vo veselom duchu, pod ktorým si niektorí môžu predstaviť Korpiklaan štýl, od ktorého Irminsul bočia veľkým oblúkom. Posledná skladba Svikaren príjemne uzatvára debut folkovým úvodom nesúcim sa v melódiách drumble, huslí a gitár v strednom tempe.

Čo by som veľmi rád vyzdvihol je zvuk celej nahrávky, ktorý je vysoko kvalitný a poslucháč s radosťou rozozná basu od ostatných nástrojov, či vokál ktorý je výborne nafrázovaný. Striedanie čistého a harsh vokálu by som ocenil ako príjemné spestrenie, rovnako tak aj hosťa Lindu Fagerberg, ktorá naspievala ženskú časť vokálov. Ak má kapela hrať pagan/folk metal, mala by niesť odkaz a nádych svojej rodnej krajiny čo sa Irminsulu podarilo aj napriek ich zvláštnemu miešaniu žánrov.

Hodnotenie: 75%

Napísal: Goryvlad

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára