piatok 15. júla 2011

Svarrogh - Kukeri (2006)



Pohanský black metal z Bulharska nie je v našich končinách práve na dennom poriadku, preto mi bolo cťou dostať sa k recenzovaniu bulharského projektu s názvom Svarrogh podľa slovanského boha Slnka. „Skupina“ je aktívna od roku 2001 a jej stvoriteľom a jediným tvorcom hudby je človek menom Dimo Dimov. Tento jednočlenný projekt má za sebou na moje počudovanie celkom dosť vydaní, čo sa týka plných albumov na konte ich má zatiaľ presne päť. Žánrovo sa teleso od počiatku zameriavalo na Raw BM s ľudovými prvkami, no od albumu Balkan Renaissance roku 2007 sa tvorba označuje škatuľkou Neofolk.

Z bohatého arzenálu sa ku mne dostal už pomerne starší album Kukeri, vydaný v roku 2006 pod hlavičkou Heavy Horses Records. Po pravde som na začiatku od tohto nie veľmi známeho mena neočakával veľa. V nasledujúcich riadkoch sa ale dozviete, či boli moje obavy na pravom mieste.

Album otvára akustická skladba The Pashovi Cliffs, ktorej dominuje zvuk mandolíny, ktorá je dôležitým prvkom aj vo väčšine ďalších piesní. Podstatné je spomenúť aj šepkajúci vokál, pôsobiaci tajomne a jemne mysteriózne, tento pocit ale skladbou nekončí a sprevádza nás aj ďalšími kúskami. Druhá skladba Mourning Mill už ale album rozprúdi naplno a okrem výborných folkových vsuviek ju tvoria hlavne tvrdé metalové riffy, ktoré mi v mnohom dosť nápadne pripomenuli Hate Forest, ba miestami zneli až death-ovo. Taktiež musím dodať, že použitie rodného jazyka v textoch ma príjemne prekvapilo a dokonca znie výborne aj v škriekavom podaní. V podobnom duchu sa nesie aj ďalšia Wind Hunter, ktorá je, povedal by som, najtvrdšia skladba albumu. Čo mi však na nej priveľmi vadilo boli klávesy, ktoré znejú skoro všade hrozne gýčovo a nehodia sa k hudbe. Tiež mi nedá nepripomenúť naprogramované bicie, ktoré hudbe dávajú dojem kostrbatosti a umelosti.

Predel prichádza akustickou štvorkou Kukeri Towards The Sea po ktorej nasleduje dvojica podľa môjho názoru najlepších kúskov diela. Najprv My Dinasty, ktorá sa mi na prvé počutie hneď zapáčila a okrem tvrdých pasáží vytvára nádhernú až exoticky ľudovú atmosféru a hneď po nej The Solitude Of Stara Planina, ktorá aj keď je skoro celá bez elektrických nástrojov znie mysticky, priam ako starý rituál z čias bohov a duchov. Rituálne pokračuje aj pieseň Rhodopean Winter, ktorá je doslova metalovým besnením, plným energie.  Pribúdajúcim počtom piesní však klesá pozornosť a chýba faktor, ktorý by dielo nejako občerstvil. Ľudové časti s mandolínou sa striedajú s priamočiarymi metalovými aj v ďalších skladbách. Za malé prekvapenie by sa možno dala pokladať neočakávaná zmena nálady v piesni Somewhere In The Woods, kde približne v strede skladby začína pravé ľudové veselie no aj to sa po čase mení späť v black metalový masaker. Podobne pokračujú aj ďalšie skladby, pochmúrna Memories In The Dark Of The Ages a folková pecka Sun, I Pray To Thee, ktorá je znamenitá svojou bulharskou ľudovou atmosférou a prekvapí nás aj ženský spev. Po nej nasleduje posledná Kukeri Of The Sun, tá ma však ničím konkrétnym neoslovila a ukončuje dielo celkom skromne.

Po vypočutí albumu musím jednoznačne skonštatovať, že moje počiatočné obavy boli zbytočné a Kukeri ma naozaj milo prekvapil. Z kladov by som vyzdvihol najmä fakt, že Dimo Dimov sa pri skladaní hudby neriadil žiadnymi modernými trendmi žánru a hudba je naozaj raritne originálna. Chválim aj zvuk, hlavne ľudových nástrojov, keďže gitary, bicie a vokál mali isté rezervy, čo môže byť často kameňom úrazu. Takisto mi nedá nespomenúť aj šťastlivé použitie bulharštiny. Iste sa ale nájdu aj negatíva diela, spomenul by som klávesy a možno zbytočne veľa piesní na nosiči. Svarrogh je u nás jeden z menej známych interpretov, no ak nič iné, tak minimálne vypočutie titulu Kukeri vrelo odporúčam.

Hodnotenie: 77 %

Napísal: Zoreslav

pondelok 4. júla 2011

Metal Invasion

Rozhovor - Korium 4.7. 2011


Zdravím ťa Koronas, myslím že je zbytočné predstavovať kapelu Korium, keďže v slovenskom UG pôsobíš už od roku 2003. Moja prvá otázka, preto bude smerovať nato čo máš nové, v akom stave je kapela Korium.

Vo všeobecnosti môžem povedať, že KORIUM žije naďalej, skryté v tieni hustých borovíc, mimo ľudského sveta, po rokoch si len upevňuje svoju identitu a pokračuje vo svojej ceste.

Ako posledný materiál si vydal debutový album The Pendulum of Sorrow na MC v Suicide Taste Production a Hexencave Productions. Pôvodne mal však tento album vyjsť v Slava Satan Productions na CD. Môžeš nám priblížiť komplikácie v spojitosti s týmto vydaním?

Tento album vyšiel začiatkom Apríla 2011 u Slava Satan Prod., vydanie sa muselo v minulosti odložiť pre finančné problémy vydavateľa.

Ako prebiehalo nahrávanie debutového materiálu? Ako by si zhodnotil tento album, a čím sa podľa Teba odlišuje od staršej tvorby?

Album hodnotím samozrejme kladne, tak ako všetky nahrávky KORIUM. Myslím si, že tento album prirodzene zapadá do reťazca nahrávok KORIUM.

Produkčne si sa podieľal na hudbe celkom sám, nevyužiješ do budúcna pomoc v podobe hosťujúcich hudobníkov ako to bolo na deme Hradby Samoty?

Je to možné, ale neviem to povedať s istotou, a ani nad tým neuvažujem. KORIUM je jednočlenný projekt a to, či sa v ňom niekto objaví v pozícii session člena na nejakej nahrávke ukáže čas.

Vo videorozhovore na českom Mortem Zine si spomínal vzájomné splitko s kapelou Tundra, ktoré by sa malo realizovať do budúcnosti. Odvtedy ubehol nejaký ten čas, ako to vyzerá s týmto materiálom?

Tento split vyjde, keď na príde ten vhodný čas. Toto vydanie bude po realizácii ohlásené na stránkach labelu Slava Satan.

Začínal si ako priamočiary black metal v duchu ranných albumov Burzumu, postupne si obohacoval svoju hudbu o doomové prvky. Aké sú najväčšie (hudobné či mimohudobné) vplyvy na novú tvorbu? Kam sa posunie tvorba Koriumu v budúcnosti?

Myslím si, že inšpiračné vplyvy jednotlivých nahrávok sú zrejmé ľuďom, ktorí jednotlivé nahrávky poznajú. Na základe rozpracovaných nahrávok môžem povedať, že tvorba nebude mať nejaké výrazné posuny do budúcna. V dohľadnom čase chcem dokončiť demo s názvom “Skrze mráz“. Inšpiráciou k realizácii tejto nahrávky mi bola krása zimy, obdobne ako tomu bolo na prvom deme “Mrazivá noc prináša pokoj“. Inšpiračné zdroje KORIUM sú uzavretý kruh postupne sa opakujúcich tém, ktoré sú pre mňa natoľko zaujímavé, že ich nemám dôvod opúšťať.

Je o tebe známa v celku dosť veľká "posadnutosť" Čachtickým hradom, ktorý sa objavuje tématicky či už na tvojich stránkach alebo v tvojej hudbe. Nedá mi nespýtať sa čo hovoríš na filmové spracovanie Juraja Jakubiska tématiky Alžbety Báthoriovej vo filme Bathory?

Je pravdou, že ma toto miesto fascinuje už pekných pár rokov, ale nebudem sa o tom nejako rozpisovať, je to pre mňa dosť osobná záležitosť. Veľa chvíľ som na tomto Hrade a jeho okolí strávil, keď som žil v neďalekom Trenčíne a rovnako rád trávim, keď už vyše roka žijem priamo v Čachticiach.

Film Bathory som samozrejme videl, len niekoľkokrát na veľkom plátne a musím povedať, že je to veľmi pôsobivý film s úžasnými umeleckými vykresleniami. Čo však zostáva holým faktom je to, že je to len fantázia na míle vzdialená historickej skutočnosti plnej stoviek nevinných obetí.


Historické dedičstvo Slovenska v podobe veľkého množstva zámkov, kaštieľov, zrekonštruovaných hradov či zrúcanín nadchne nejedného turistického nadšenca. Okrem Čachtického hradu, ktoré z veľkého množstva týchto historických pamiatok si navštívil poprípade ťa nejakým spôsobom zaujali?

Celé Slovensko je nádherná krajina so skvelým duchom a peknými miestami.

Spýtam sa ťa v celku netradičnú otázku. Určite sleduješ slovenskú a českú scénu, jej vydania a s viacerými kapelami určite spolupracuješ. Preto ti určite nebude robiť problém niekoľkými vetami vyjadril svoj názor na tieto kapely, poprípade ich posledné albumy?

Možno ťa sklamem, ale českú či slovenskú tvorbu nijako zvlášť nesledujem a myslím, že ani o nič neprichádzam. Najnovší album MANIAC BUTCHER ma nijako nenadchol, čakal som od neho omnoho viac. Ale nedá mi podotknúť, že predchádzajúcu tvorbu tejto kapely milujem, album “Černá krev“ považujem za najlepší český black metalový album 90.rokov!!! Naopak album Mantras od MASTERS HAMMER je podľa mňa skvost, no a album od WARMARCH si myslím, že ani nepotrebuje nejaké slová chvály, je to fantastická nahrávka. Z daľších českých a slovenských kapiel mám rád EVIL, TEMNOHOR, SEMAI, francúzko-slovenský projekt OCCULTO MORTUALIA, niektoré vydania INFERNO a určite nemôžem zabudnúť aj na zaniknutých STRIGOR a BLUTEN.

Korium pôsobí na scéne ako som spomínal už sedem rokov. Za túto dobu sa objavilo väčšie množstvo kapiel, niektoré zanikli iné pretrvávajú dodnes. Aký je tvoj názor na slovenskú UG scénu, poprípade sa mi natíska otázka máme tu vôbec dáku scénu?

Myslím si, že neexistuje niečo ako slovenská black metalová či všeobecne metalová scéna, tak ako podľa mňa neexistujú scény v mnohých iných krajinách, ktoré ich v minulosti mali. Dnes je všetko až príliš strojené a umelé, preto o nejakej scéne nedokážem uvažovať. Čo ma zo slovenského black metalového podzemia príjemne prekvapilo je zine MORBID ABOMINATIONS, listovať v ňom je ako “black metalový sen“.

Počas svojej existencie si odohral viacero koncertov, ako je na tom Korium v súčasnosti s koncertovaním?

Nijako, jednoducho KORIUM už v súčasnosti nekoncertuje.

Aké máš plány do budúcnosti? V minulosti si bol členom viacerých bočných projektov, plánuješ ešte niečo podobné?

Popri KORIUM bola jedine kapela MORANA mojím bočným projektom a tvorbou. V ostatných kapelách som figuroval čisto ako session člen pre dočasnú výpomoc.

V minulosti bolo súčasťou image Koriumu warpaint. Dnes sa prezentuješ v úplne inom svetle z akého dôvodu nastal posun?

K tejto otázke nemám čo povedať. Myslím si však, že je vskutku efektné, keď temné kapely používajú maľovanie, pokiaľ je prirodzeným doplnením nejakého myšlienkového základu, ktorý je posolstvom či inšpiračným zdrojom ich tvorby.

Sleduješ ešte dnešnú blackovú scénu? Ak áno, ktoré kapely by si vyzdvihol? Akú hudbu (metalovú či nemetalovú) okrem toho počúvaš?

Mojou najobľúbenejšou kapelou je už roky DARKTHRONE a éra ich štyroch albumov 1992-1995. Posledné obdobie som počúval najmä tieto nahrávky: VARATHRON – His Majesty At The Swamp, EXTINCTION (UK) - Down Below the Fog, FROSTGRAVE - Hymn of the Dead, UNHOLY – From The Shadows, VITSAUS - Sielunmessu. Mimo “gitarového“ metalu mám rád niektoré ambienty ako nahrali DARKNESS ENSHROUD, BEHERIT na albume H418ov21.C či Fenrizov projekt NEPTUNE TOWERS.

Vďaka za Tvoj čas a rozhovor

Ďakujem a nech sa darí.


Napísali: Draconis a Bultkrieg

pondelok 6. júna 2011

Nothgard – Warhorns of Midgard (2011)


Pohanskí bojovníci Nothgard pravdepodobne mnohým povedomí nebudú zdanie však klame a nemeckých hudobníkov by niektorí mohli poznať ešte pod bývalým menom Nordavind. Nothgard vydali pod novým názvom tohto roku svoju prvotinu s názvom Warhorns of Midgard. Dielo je plnohodnotným albumom, vydaným pod labelom Black Bards a obsahuje 12 skladieb plných energie a živelnosti príznačnej pre dnešnú modernú vlnu „pagan“ metalových kapiel.

Mojím označením „moderná vlna pagan metalu“ to ale nemyslím práve ružovo, pretože pod touto nálepkou myslím okrem iného aj dnešný trend kopírovania, umelého zvuku a absencie originality a vážnosti u skupín spadajúcich pod túto sféru. Moje obavy sa nanešťastie potvrdili a Warhorns of Midgard znie od svojich prvých momentov ako niečo, čo sme tu už priam stokrát mali. Tisíc ráz prevarená voda s podobou zdanlivých „hviezd“ žánru ako Ensiferum, Finntroll či Turisas. Relatívne vyumelkovaný zvuk gitár občasne dopĺňaný zvukom kláves a ľudovými nástrojmi, tiež znejúcimi synteticky stretávame už v úvodnej Lex Talionis. Vokál je kvalitatívne v poriadku no takisto sa nevymedzuje z más akousi štipkou originality. Podobne to je aj s ďalšími skladbami, svetlým bodom však môže byť miestami veľmi pekne vytvorený dojem epickosti . Textová stránka diela taktiež nestojí poriadne za zmienku, texty piesní sa totiž dotýkajú klasických tém pre tento žáner ako pohanstvo, mytológia, boje. Negatívom, na ktorý chcem poukázať, je na textoch ale to, že všetky sú bez akéhosi hlbšieho zmyslu, tak ako to je pre kapely tejto trendovejšej strany žánru žiaľ zvykom.

Poďme ale späť k hudobnej stránke materiálu. Po štyroch energických, bojovných piesňach pomerne rovnakých a riadne neoriginálnych prichádza na rad, aby sa nepovedalo zlom v podobe kúsku bez elektrických nástrojov s názvom Shadows Arise, a práve pri tejto „predelovke“ som osobne po prvýkrát počas počúvania zacítil skutočnú atmosféru, zanechávajúcu dobrý dojem. Po nej nasleduje ďalšia Blackened Sky, ktorá sa znova o čosi vymyká spod priemernosti prvých skladieb, začiatok piesne je skutočne honosný a za zmienku stojí aj zaujímavé striedanie nižšieho a vyššieho škreku. V podobnom nabitom a rýchlejšom tempe pokračuje Victory, Warhorns of Midgard, Spirit a ďalšie. Zo spomenutých skladieb ma najviac zaujala Spirit, ktorá obsahuje viaceré zmeny tempa, výbornú vokalizáciu a celú ju zakončuje humorné gesto speváka, ktorým sa, ale nechajte prekvapiť pri počutí. Nasledujúce skladby znova patria k neoriginálnej, slabšej šedi až po poslednú Ragnarök, až po koniec koncov.

Ako celok ma v konečnom dôsledku Warhorns of Midgard neoslovil skoro vôbec. Za svetlú časť albumu pokladám jedine stred diela a pieseň Spirit, tiež mi na diele vadili dosť často gýčové gitary, snažiace sa o hocijaké oživenie a zaujímavosť, no výsledne to vždy vyznelo prekomplikovane, neprofesionálne a detinsky. K negatívam by som pridal aj už viackrát spomínanú absenciu originality a opičenie sa po iných kapelách, aby som však len nehundral vyzdvihnem schopnosť albumu občas nečakane prekvapiť, epické výpady a zlomovú inštrumentálku.

Hodnotenie: 57 %

Napísal: Zoreslav