streda 7. júla 2010

Rozhovor - Prarod (7.7. 2010)


Dnes som sa rozhodol urobiť rozhovor s pomerne mladou a menej známou kapelou Prarod. Otázky som adresoval na gitaristu a speváka kapely, Sambora.

Sláva priateľu, na úvod by som ti dal rád slovo, aby si nám a čitateľom predstavil kapelu Prarod. Koho nápad bol založiť kapelu a čo tomu predchádzalo? Aký štýl vlastne hráte a čo je vašou prioritou?

Zdravím Ťa. PRAROD, ako taký vznikol z mojej a bubeníkovej myšlienky. Zo začiatku to bolo len také hranie a zabíjanie nudy po skúšobňach. Neskôr prišli nejaké nápady a aj celé štruktúry piesní, tak sme si povedali, že to skúsime. Začali sme hrávať častejšie, pribrali sme bass gitaristu, ktorý bol známy bubeníka a tak sa zrodil Prarod. Predchádzalo tomu to, že Andrej (bubeník) nemal s kým hrávať a ja som v Trenčíne nepoznal nikoho (nie som z Trenčína), tak slovo dalo slovo a po pár skúškach sme začali spolu hrávať. Štýl je ťažko definovateľný, lebo každý ma rád iný žáner metalu. Snažíme sa nájsť kompromis a vzniká z toho to čo môžete počuť.

O čom vypovedá lyrická stránka vašich textov a kto je ich autorom? Plne sa stotožňuješ s tým čo v textoch odkazujete?

Prarod vypovedá o našej histórii, našich zvykoch a tradíciách , starej rodnej viere a to nielen Slovenska, ale celej Slavii. Takže o tom sú aj texty. Zatiaľ všetky texty sme napísali Ja a Ľubo (gitarista). Kto texty píše, určite sa s nimi aj stotožňuje a či všetci, tak to je otázka na nich.

Čo si myslíš o tom, že pohanstvo, teda rodná viera sa stáva trendom pre mnohé domáce i zahraničné kapely? Je to podľa teba obroda, alebo skôr nejaký úmysel zviesť sa na tom, čo je práve teraz, nazvyme to, populárne?

Hm...to je otázka, na ktorú už aj ja hľadám dlho odpoveď a žiaľ bezvýznamne. Je pravda, že za posledné roky s trendom folk metalu tu prišiel aj trend "rodnoveriacich", ale ako sa vraví, čas všetko ukáže. "Silní ostanú a slabí zahynú". Ale zase na druhej strane s tým trendom sa dostalo veľa ľuďom do podvedomia to, čo nikdy ani netušili a možno ani o niečom takom nevedeli. Je to diskutabilné či to je pozitívne alebo negatívne vplývajúce. Každý má právo a slobodnú vôľu si vybrať a rozhodnúť sa. Nech tak učiní.

V týchto časoch je ťažké udržať si vlastnú tvár, kapely menia svoj štýl a presvedčenia ako počasie, ste ako kapela pevne presvedčení akou cestou sa budete uberať.

Sú kapely a Kapely. Niektoré idú s trendom (ponáhľajú sa za slávou) a niektoré sa držia svojho presvedčenia a jediné, čo vylepšujú je technická a zvuková stránka. Tak to vnímam ja a na túto otázku môžem zodpovedať maximálne sám za seba. Ja osobne sa chcem držať vo vodách toho čo ma baví, čo počúvam, a čo ma napĺňa. Hoci som prešiel za nie príliš dlhý čas viacero žánrami metalu až k HC, stále si chcem zachovať tvar, ktorú mám a nehrať sa na niečo, čo ľudia potrebujú vidieť, aby som im nevzal ich sny. FUCK! Ale čo sa bude diať s kapelou po ďalšie obdobia je mojou zásluhou len štvrtinové.

Prejdime teraz k hudbe, po vypočutí nahrávok na vašom bandzone, na mňa vaša hudba pôsobila ľudovo, slovensky, niekedy som však nerozumel textom, je to zámer alebo plánuješ zlepšiť spev, poprípade uverejniť texty?

Som rád, že je tam cítiť ten ľudový ( folkový ) nádych, lebo to bolo aj našim nepriamym cieľom. Prarod, ako už som spomenul je zameraný na naše tradície, zvyky , históriu, tak nech to je aj cítiť z hudby. Spev, to je zase kapitola sama o sebe. Nespievam dlho a ako každá kapela aj my máme problémy s aparatúrou a dlho sme nemali možnosť spev skúšať a aj teraz to nie je nič moc, takže keby nemám nahrávky, neviem ani ako môj spev znie. Ale určite sa budem snažiť dopracovať k viac zrozumiteľnému spevu a ak sa nepodarí, tak texty budú k dispozícií aj v obale CD a aj na chystanej web stránke.

Chcel by som pochváliť gitarové vyhrávky, teda melodické časti, ktoré sú doprevádzané aj flautou, kto stojí za týmto všetkým, pracujete na hudbe spoločne alebo máte v kapele hlavný mozog?

Tak, vyhrávky sú poväčšine produktmi nášho gitaristu Ľuba. Flauta to je moja záležitosť a mozog? uff...tak každý prispeje niečím a potom na skúške to riešime. Je pravda že štruktúru väčšinou rozoberá a uzatvára Andrej, ale vieme sa dohodnúť.

Akými kapelami si bol ty sám ovplyvnení, vieš o nejakých, ktoré pôsobili na tvojich spoluhráčov?

Ja som prešiel asi celou východo-európskou scénou pri ktorej aj naďalej ostávam. Ale úplne na začiatku toho bolo oveľa viac, ale je toho mnoho, aby som to tu všetko vymenuvával. A chalani z kapely, tak všetci asi METALLICA a potom už každý rôzne.

Na stránkach ste zverejnili, názov prvého dema, Ozvena vekov, o čom bude toto demo a kedy ho plánujete vydať?

Neviem či sa bude niekde vydávať, lebo zatiaľ žiadne distra, či labely sme nekontaktovali. Bude to skôr také samo-vydanie pre známych a ľudí čo to budú chcieť v inej podobe ako sú mp3 (hi-tech). A o čom bude? no predsa o hudbe). Textovo je zamerané na to, čo som už spomenul vo vyššie uvedenej otázke o textovej náplni Prarodu.

Uvažujete v budúcnosti nad spoluprácou s nejakými inými kapelami, domácimi, či zahraničnými? Vo forme nejakého split albumu, alebo len ako prizvanie hostí?

Teraz je skoro sa pýtať, či plánujeme nejaké split alebo spoluprácu. To všetko ukáže čas, ale zatiaľ nič také nás ani nenapadlo.

Máte za sebou niekoľko koncertov, ktorý bol tvoj najlepší, ako hodnotíš zazvučenie klubov, atmosféru koncertov?

Zatiaľ sme mali len tri koncerty a ťažko je hodnotiť, ktorý bol najlepší, ale tak podľa atmosféry by som to dal asi, že prvý a to nie len preto, že sme tam mali dosť silnú podporu známych, ale proste je to prvý koncert a ten sa zapíše v pamäti najsilnejšie. Ozvučenie klubov stoji za PRD, dva koncerty v Nitre a ani na jednom som sa nepočul, ale tak na pódiu nepočujete, to čo počujú poslucháči pred pódiom, takže toto hodnotenie nie je príliš objektívne.

Teraz sa opýtam na koncerty do budúcnosti, kde budete hrať na ktorý sa tešíš najviac a prečo?

Tak naplánované mame dva koncerty a to 16-17 Júl - Hell Fast Attack v Brněnci u Svitav v ČR a potom 21. Augusta v Banskej Bystrici - Noc Besov. Tešiť sa teším na obidva, nemám dôvod sa na niektorý tešiť menej alebo viac.

Ja by som vám poprial na záver veľa úspechov pri nahrávaní, nech sú bohovia na vašej strane!

Ďakujem za priania a za poskytnutý priestor a tým možnosť kúsok oboznámiť čitateľov s Parodom. SLAVA!

Napísal: Goryvlad


Myspace

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára